Sider

lørdag den 28. juli 2012

BM: DIY: Dobbelt "ærtepose"


Som en del af boys month 2012 havde jeg lovet en DIY, så her kommer den! (den kan selvfølgelig også bruges til piger!)

Da jeg for et stykke tid siden lavede disse, ærteposer til Anker tog jeg nogle billeder af hvordan!
Da "mine" ærteposer indeholder plastik granulat istedet for de lidt mere spiselige ærter eller ris, så ville jeg sikre at det ikke begyndte at drysse ud, af det lidt skrøbelige retro stof jeg brugte til de fleste.

Derfor lavede jeg en dobbelt pose, med dobbelt syninger, så skulle jeg være dækket (lidt) bedre ind!

Først ville jeg alligevel ikke lave denne DIY da jeg tænkte det nok var for simpelt, men jeg har erfaret at flere faktisk kommer til min blog via en google søgning på DIY + ærteposer, så måske er den alligevel relevant!

Mine ærteposer måler 10 x 10 cm + 1 cm. sømrum

1: Sy inderposen, husk en lille åbning (markeret med nåle).

2 + 3: Yderstoffet lægges sammen ret mod ret:


4 + 5: Læg den syede inderpose oven på den samlede yderpose og hold dem sammen med nåle.


6: Sy nu yder og inderposen sammen et par millimeter yderligere end inderposens syning (endnu engang husk at lade åbningen stå).
6: Poserne er nu syet sammen.

7+ 8: Vend nu vrangen ud af yderposen! (For fine skarpe hjørner kan du bruge Marapyttas DIY her!)


9: Posen er nu vendt og hullet til inderposen findes.

10: Posen fyldes nu, jeg bruger plastik granulat da dette kan vaskes ( du kan også bruge tørrede ærter, ris eller hvedekerner)

11+12: Inder posen og den ene side af yderstoffet syes sammen helt oppe i toppen.


13: Den sammensyet inderpose vendes fint ind og yderposen samles pænt og der syes en stikning uden på.

Posen er nu færdig:

Håber at det giver mening, ellers skal I endelig spørge!

Jeg er det man kalder autodidakt udi sykunsten, så det kan godt være der findes en meget lettere måde at gøre dette på...men dette er min måde;-)

Ærteposer er et fantastisk motorisk legetøj og de kan bruges til et utal af lege.
Herhjemme har vi haft stor glæde af vores.


15 kommentarer:

  1. FEDT - TAK! Jeg er en af dem, der godt kan bruge en DIY, så nu vil jeg helt sikkert skrive ærteposer på listen over projekter :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor køber du i øvrigt plastic granulaten?

      Slet
    2. Dejligt du kan bruge den:-)
      Granulaten er købt i stof og stil:

      http://www.stofogstil.dk/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5095&articleid=24980

      Slet
  2. Rigtig fin DIY Line - god ide med en inderpose :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja jeg skulle ikke nyde noget af plastik granulat over hele gulvet (og i munden på Anker!)

      Slet
  3. Tusind tak for, at du deler! Havde netop ærgelser på listen over gøremål - og blev så inspireret, at jeg måtte lave dem i går! 24 styk blev det til, indlægget bliver vist frem en af de kommende dage :)

    SvarSlet
  4. Ej hvor sjovt, har endelig fået min egen blog, og da du i sin tid (læs i starten af min barsel) faktisk inspirerede mig til fænomenet.. Skulle jeg jo lige ind og tilføje dig ;)
    Og se nu her, du har lavet dyi til netop det jeg har syet i læssevis de sidste par måneder :-D
    Jeg syer nu bare inderposen på ren overlock, uden at vende den eller noget, og har ngen problemer med at den rutscher rundt fordi den er løs..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen velkommen til, sjovt at høre at jeg inspirerede dig til at få din egen blog, håber du bliver lige så glad for det som jeg er!
      Har fluks været inde og melde mig som fast læser på din blog, der ser rigtig hyggeligt ud:-)

      Slet
  5. tak for en super fin diy. Jeg er nybegynder i syningen så jeg takker ja til alle former for vejledninger, især med billeder ;)
    skal til at lave nogen til min nevø og har indkøbt 3 poser af det der granulat fra stof og stil. Men når jeg ser poserne ser det pludselig ikke ud af meget ? hvor meget putter du i hver ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kan bruge den:-) Jeg fylder dem ca. halvt op, så syntes jeg det er passende når de er lukkede. Jeg kan godt lide at de kan "glide" lidt i hænderne og ikke er helt hårde.
      Håber det giver mening.

      Slet
  6. Hvor meget plastik granulat skal der ca bestilles hvis jeg skal lave en 15-20 stk? ka se der er 250 i pr pakke ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nu er det et stykke tid siden, mener at jeg brugte ca. en halv pose granulat til en ærtepose.

      Slet
  7. Hei og takk for fin diy på doble erteposer. En riktig fin og inspirerende blogg du har. Har laget noen erteposer og linket til deg som inspirasjon, håper det iorden.
    Mvh Charlotte ( erteposeinnlegg: http://www.kjaert.no/doble-erteposer/ )

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...